قیمت دستگاه سونوگرافی در ایران

قیمت انواع مدل های دستگاه سونوگرافی در ایران چقدر است؟ تفاوت انواع دستگاه سونوگرافی پرتابل و مبله در چیست؟

در ایران تا زمان نگارش این مقاله نمی توان به طور قطع اعلام کرد که به تکنولوژی کامل ساخت دستگاه سونوگرافی به صورت صددرصد بومی رسیده ایم . بنابراین دستگاه های سونوگرافی موجود در بازار عمدتا وارداتی و ساخت کشورهای مختلف از جمله چین، آمریکا، ایتالیا ، ژاپن، آلمان و کره جنوبی می باشد.
البته دستگاه سونوگرافی ایرانی دامپزشکی هم اکنون با درصد بالایی از بومی سازی و طراحی داخلی تولید و در بازار موجود می باشد.

مقدمه ای بر عملکرد دستگاه سونوگرافی

سونوگرافی که امروزه یکی از روش های متداول در پزشکی برای انجام تصویر برداری از اندام های داخلی بدن می باشد؛ قدمت اختراع آن به دهه سوم قرن نوزده بر می گردد. کاربرد های متنوع دستگاه سونوگرافی در پزشکی موجب جهشی در تشخیص بیماری بافت های نرم بدن همچون کبد، کلیه، مثانه و… شده است. تا قبل از اختراع دستگاه سونوگرافی و کاربرد آن در تشخیص وضعیت جنین، خانم های باردار تا لحظه بدنیا آمدن کودک خود اطلاعی از جنسیت و وضعیت او نداشتند. امروزه با وجود انواع مدل های پیشرفته دستگاه سونوگرافی که تصاویر سه بعدی و چهار بعدی از حرکات جنین ارائه می دهند، موجب شگفتی مادران می شود.

مقدمه ای بر عملکرد دستگاه سونوگرافی

دستگاه سونوگرافی پرتابل چیست؟

نمونه های جدید دستگاه های سونوگرافی معروف به پرتابل هستند. این مدل از دستگاه سونوگرافی پزشکی، در اندازه های کوچک با قابلیت های متنوع ساخته شده اند که براحتی قابل حمل بوده و کاربرد آسانی دارند.
این مدل های دستگاه سونوگرافی قابل حمل برای سونوگرافی در بیمارستان از بیمارانی که قادر به حرکت و انتقال به بخش رادیولوژی نیستند بسیار کاربردی است. همچنین بدلیل کم حجم و سبک بودن دستگاه سونوگرافی پرتابل، از آن در دامپزشکی نیز استفاده می گردد. قیمت دستگاه سونوگرافی پرتابل در حالیکه تمام قابلیت های یک دستگاه سونوگرافی کامل را دارد، مناسب تر می باشد.

سونوگرافی پرتابل

دستگاه سونوگرافی مبله یا کنسول چیست؟

این نوع دستگاه برای مطب ها و بیمارستان ها کاربرد دارد که به صورت ثابت در محل قرار بگیرند و عمدتا به لحاظ کیفیت و قیمت در رنج بالاتری نسبت به پرتابل ها قرار می گیرند.
به طور خلاصه می توان گفت که یک متخصص چنانچه دلیل خاصی برای خرید دستگاه پرتابل نداشته باشد متمایل به خرید دستگاه مبله خواهد بود.
سازندگان دستگاه های دامپزشکی عمدتا امکانات پیشرفته و دقیق تری را برای این تیپ دستگاه ها در نظر می گیرند، دستگاه های سونوگرافی که برای فیلد رادیولوژی کاربرد دارد از این دست نمونه می باشند
برای مثال می توان به دستگاه سونوگرافی مبله Mindray DC70  ساخت کمپانی خوش نام مایندری اشاره کرد.

دستگاه سونوگرافی مبله

معیارهای قیمت گذاری انواع دستگاه سونوگرافی

پاسخ به این سوال که در ایران در چه رنج قیمتی می توان دستگاه سونوگرافی خرید کرد بسیار دشوار است اما به طور کلی معیارهای زیر در قیمت گذاری تاثیرگزار است:
1-برند : اگر خیلی خلاصه بخواهیم بگوییم بین دو دستگاه با امکانات مشابه و کیفیت مشابه ، برند می تواند بین 15 تا 40 درصد اختلاف قیمت ایجاد کند ، بنابراین هنگام خرید علاوه بر این که اعتبار برند را مدنظر قرار دارید در وسواس تبلیعات برندها گرفتار نشوید.

2-کاربری : دستگاه های سونوگرافی برای تخصص های مختلف ، میزان متفاوتی از امکانات و قدرت تشخیص را در نظر گرفتند ، مشخص است که قدرت تشخیص جزییات مورد نیاز یک متخصص زنان با یک رادیولوژیست یکی نیست و در نتیجه ممکن است در سال 1401 یک دستگاه سونو با قیمت حدود 250 میلیون کاملا یک متخصص زنان را راضی کند اما یک رادیولوژیست دستگاه سونوگرافی در حدود 8 تا 10 برابر پاسخگوی نیازش خواهد بود.

3- متعلقات : اینکه دستگاه سونوگرافی با چه تعداد پروب خریداری شود ، در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود، بنابراین به ویژه به سرمایه گذاران توصیه می شود که با مشورت پزشک، نوع پروبهای مورد نیاز را بررسی و انتخاب کنند.
همچنین پرینتر نیز از جمله متعلقات دستگاه است که در قیمت نهایی لحاظ می شود.

 

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما